måndag 7 maj 2007

Tankefabriken deluxe..

Dags för lite härligt och klassiskt nattgrubbel, så förvänta er långa och utdragna tankegångar utan något egentligt klimax. Deanna gång om hockey-VM, Bofors senate nyförvärv, literatur i form av Jens Lapidus debutroman, en svensk nykomling på designerscenen och många tjejers oförmåga att klä sig enkelt och snyggt.


1-0 till Sverige. 1-0 på matchen enda egentliga misstag. 1-0 via en målvaktstavla. 1-0 till Sverige mot Finland i ishockey-VM. En sånhär dag bör man egentligen festa natten lång.
Sanningen är den att dehär var en av de bästa hockeymatcher jag sett i mitt liv och antalet hockeymatcher som Mr C har sett är knappast nått man klarar av att räkna ut på en livstid ens. De må låta sjukt, men jag går fan igång på sånahär taktisk otroliga matcher. En sådan disiplin och slaviskt följande av en nyttig taktik i en hockeyrink är bland de mest upphetsande som finns!
Sen att matchen görs mot finland gör ju bara det hela ännu bättre. finska hockeylandslaget är något jag verkligen ser ner på. Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på finalen 1995 när lejonen tog guld på svensk territorium, de svartnar fortfarande i ögonen och bildas en hatisk blick när jag tänker på Teemu Selänne och OS-kvarten 1998 och jag äcklas varenda gång jag ser en finsk hockeytröja. Hatet mot det finska hockeylandslaget är ett av de mest ingrodda och absolut en av deabsolut första hatiska känslorna i mitt liv. Redan som liten knodd fick man ju veta vad man skulle tycka om dedär äckel-dresserna. Så en seger mot finland sitter alltid väldigt fint.

Måste även plussa "väggen" Backlund en hel del. Vilken keeper han va ikväll!!
Han börjar faktiskt kännas som en klassisk stabil svensk VM-målvakt, grabben har trotsallt en räddningsstatistik på 98% nånstans där och har endast släppt in ett enda mål på tre spelade matcher. Det är äckligt bra!
Ändå undrar man ju om inte BÅ bör ringa Lundqvist som blev utslagen inatt. Henke är trotsallt den bästa svenskan målvakten någonsin och en av de absolut bästa målvakterna i världen. Kanske världens bästa på stor is. Personligen hoppas jag dock mer Nylander. Nyllet är en klassisk VM-spelare och stjärnspelare är de inte gott om i dehär gänget precis. Dessutom, den formen Nyllet har nu kan bli guld värd i Moskva.

Inför morgondagens match känns de dock tuffare. Ryssland är ruggigt starka och jag har svårt att se att Backlund skulle få sin tredje raka nolla i den matchen. Men håller sig Sverige lika väl till sin "gameplan" i den matchen så kan de bli en riktigt rolig kväll och jag måste väll erkänna att de känns lite skönt att Ovetjkin inte kommer spela imorgon.

Om någon hade frågat mig vilka som skulle ta hem VM-guldet för två dagar sedan hade jag sagt USA, för ovanlighetens skull. Men nu vet jag inte längre, Tjeckien och Sverige är två av mina gissningar i alla fall.
I finland är man - som vanligt sedan 1995 - helt övertygade om att deras lag ska vinna iår. Men nej, dom har bra spelare. Men inte tillräckligt bra. Dessutom finns inte dendär sanna vinnarkulturen och mentaliteten hos våra grannar i öst. Därav har de bara vunnit en enda turnering och jag tror dröjer länge innan de gör de igen.
Ryssland då? Ja, de känns som ett landslag som aldrig lyckas hela vägen. De går inte ens till final iår! Värdnationer brukar ha svårt med att göra de..
Och Kanada, visst - alltid farliga. Men de känns bara inte som att dom kommer vinna iår. Så dom räknar jag bort på magkänslan..


Vi fortsätter på ämnet hockey och grubblar härnäst i Bofors senaste nyförvärv. Johan Nilsson från svenska mästarna Modo, född 1987 och en högerfattad ytterforward. Jag visste sedan några dagar tillbaka att Bik var mycket nära med en högerfattad forward och att de skulle vara någon som inte nämts i värvningsdiskusionen tidigare. Personligen körde jag lite enkel scouting-matematik via de kanaler och källor man byggt upp i hockeyvärlden efter 15 års nördande och kom fram med ett mycket intressant namn som jag tyckte verkade troligt, Oscar Andersson.
Oscar tillbringade senaste säsongen i Troja/Ljungby där han producerade 43 poäng på 40 matcher. Han är född 1988 och storleksmässigt känns han mer rätt än Johan Nilsson från Ö-vik. Men nu va de inte han utan alltså Nilsson ifrån Modo som var de hemliga namn Bik jobbade på. Mångar hypar detta nyförvärv som säsongens mest intressanta och bästa. Nja, den vågen tänker jag inte hoppa på. Killen har producerat ett(!) enda poäng under två säsonger på seniornivå. Inte ger de mig glädjefnatt i alla fall och de lär knappast sätta skräck i några motståndare.
Visst, han sprutar verkligen in poäng i J20 SuperElit och har fått representerat vårat svenska J20 landslag vid sju tillfällen den gågna säsongen men samtidigt är han lite kortväxt och har haft de tufft på seniornivån. Får väll hoppas att han kan trivas i gruppen ändå och blomma ut här i Karlskoga som så många gjort förr...


Och så till något helt annat. Läste nyss ut advokaten Jens Lapidus debutroman 'Snabba cash'. Boken handlar om koksförsäljning på Stureplan och juggemafian samt lite allmänt om Stockholms undre värld och polisens arbete för att stoppa all mafialiknande verksamhet. Riktigt skön bok, och visst blir man lite sugen på att ha ett riktigt glassjobb som dealer på Stureplan när man läser den..


Det var rätt längesen nu jag skrev något moderelaterat här, så får väll bli några rader ikväll då.
Vi börjar med att hylla en ny svensk aktör på scenen. Märket heter Ocean Classic och drivs av två amatördesigners och den första kollektionen är väll ganska tunn. Endast fyra plagg, dock med en helt underbar mörkblå rugbytröja som redan bokats av Mr C.
Tydligen ska herrarna just nu arbeta på att skissa fram även en damkollektion och även lite skissande för höstens herrar.
Det hela kan bli något mycket intressant!
http://www.oceanclassic.se/Kollektion.htm

I mitt surfande tidigare idag fick jag syn på en startside-bild till någon Stureplan-jentas blogg och på bilden står hon och posar upp sig på tre bilder iförd bland de mest gräsliga jag sett. Nämligen tre helrutiga plagg från märket Burberry i klassisk "Nova check". Käreväl, hur tänker man när man tar på sig mer än ett rutigt plagg i en och samma outfit?!! Det är för mig en stor gåta, dessutom, Burberrys "nova check" är endast vackert på kepsar. Har aldrig förstått dess så kallade storhet i andra plagg...

Trotsallt är de schysstaste en tjej kan klä sig i helt klart den simpla och enkla stilen a´la Sahara Hotnights i videon till Hot night crash. Så varför knövla till det och göra en jävla soppa av alltihop?


Nattens låttips blir; Voxtrot - Raised by wolves

And oh, this is how it ends
You will watch your friends
Take a moment, take a nothing
Then they'll put it in again.
This is how we are
This is how we are
We are young and stupid
And raised by wolves

Inga kommentarer: